Wiadomości z rynku

wtorek
20 maja 2025

Wielton utrzymuje pozycje na kluczowych europejskich rynkach

19 maja 2025

Fot. Wielton

 
• Przychody trzeciego w Europie producenta naczep, przyczep i zabudów samochodowych w 2024 roku wyniosły 2 104,8 mln zł, malejąc o 34,7 proc. rdr.
• Grupa Wielton utrzymała pozycje na większości kluczowych rynków, ze sprzedażą na poziomie 14 503 szt. wobec 20 954 szt. rok wcześniej.
• W okresie od stycznia do grudnia 2024 roku zysk netto Grupy wyniósł -147,1 mln zł wobec 104,0 mln zł przed rokiem.
• Wynik EBITDA Grupy za 2024 rok wyniósł -17,2 mln zł z wobec 206,6 rok wcześniej. Marża EBITDA była na poziomie -0,8 proc. w porównaniu do 6,4 proc. w analogicznym okresie poprzedniego roku.
• Priorytetem Grupy pozostaje zapewnienie kapitału obrotowego.
• Backlog Grupy Wielton na koniec grudnia wyniósł ok. 5600 szt.
• W drugiej połowie 2024 roku, Grupa wprowadziła do swojego portfolio pojazdy do transportu produktów wojskowych.

W Polsce rynek naczep i przyczep zmniejszył się o ponad 31 proc. rdr., spółki Wielton i Langendorf awansowały na drugą pozycję z udziałami na poziomie 13,2 proc. Wolumen sprzedaży Grupy Wielton w Polsce zmniejszył się o 38,7 proc. do poziomu 3078 sztuk wobec 5021 pojazdów rok wcześniej. Przychody ze sprzedaży ogółem z rynku polskiego wyniosły 422,7 mln zł wobec 713,8 mln zł przed rokiem. W czwartym kwartale ubiegłego roku spółka Wielton S.A. wdrożyła do swojego portfolio o naczepy i przyczepy do transportu drewna, jak również rozwiązania transportowe dla sektora obronnego.

Na rynku brytyjskim, który w okresie w 2024 roku zmniejszył się o ponad 22 proc., Grupa Wielton sprzedała 2513 sztuk pojazdów (prawie 31 proc. mniej rdr.) generując 322,7 mln zł przychodów ze sprzedaży ogółem, w porównaniu do 590,7 mln zł rok wcześniej. Z udostępnionych danych rejestracyjnych wynika, że spółka Lawrence David, która w swoim portfolio posiada nierejestrowane zabudowy last mile, uplasowała się na piątej pozycji z udziałami na poziomie 6,8 proc.

Na piątą pozycję z szóstej na zmniejszonym o 7,8 proc. rdr. rynku niemieckim, z udziałami na poziomie 2,6 proc. awansowały spółki Langendorf oraz Wielton GmbH. Klienci w tym okresie zarejestrowali 1214 pojazdów tych marek wobec 1197 sztuk w roku poprzednim. Łącznie Grupa Wielton na tym rynku sprzedała 1367 pojazdów, osiągając o niemal 9 proc. wyższe przychody na poziomie 253,7 mln zł przychodów, wobec 233,3 mln zł w 2023 roku.

W krajach Europy Środkowej i Wschodniej (CEE), gdzie w 2024 roku postępowała walka cenowa, w analizowanym okresie czasu rynek zmniejszył się o niemal 19 proc. rdr. Udziały spółki Wielton wyniosły 6,1 proc. umacniając ją na piątej pozycji. Łącznie Grupa sprzedała tam 1 480 sztuk pojazdów, czyli o niemal 6 proc. mniej rdr., osiągając przychody ze sprzedaży ogółem na poziomie 181,5 mln zł wobec 216,8 mln zł rok wcześniej.

Na rynku włoskim spółki Viberti oraz Fruehauf utrzymały piątą pozycję z udziałami na poziomie 7,5 proc. Przy spadku rynku we Włoszech o 13 proc. rdr. Grupa w okresie styczeń-grudzień 2024 roku sprzedała łącznie w tym kraju 891 pojazdów wobec 1 409 szt. rok wcześniej. Przychody ze sprzedaży ogółem wyniosły 109,1 mln zł w porównaniu do 205,6 mln zł przed rokiem.

Na większym o 6,2 proc. rdr. rynku hiszpańskim, spółka Guillén uplasowała się na ósmej pozycji odnotowując wzrost udziałów o 0,4 p.p. do poziomu 2,6 proc. W 2024 roku Grupa Wielton odnotowała niemal 4 proc. wzrost sprzedaży wolumenowej do poziomu 376 sztuk. Po dwunastu miesiącach przychody ze sprzedaży ogółem w tym kraju wyniosły 52 mln zł, wobec 77,8 mln zł rok wcześniej. Spółka Guillén w ostatnim kwartale 2024 kontynuowała prace nad nową zabudową typu furgon.
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.