W kwietniu 2025 r. ruszy wielkoseryjna produkcja akumulatorów do elektrycznych samochodów ciężarowych i autobusów
Premier Bawarii Markus Söder (z przodu) z Frederikiem Zohmem, członkiem zarządu MAN ds. badań i rozwoju, Alexandrem Vlaskampem, prezesem zarządu MAN Truck & Bus, Michaelem Kobrigerem, członkiem zarządu MAN ds. produkcji i logistyki, a także Markusem Wanschem, przewodniczącym rady zakładowej MAN w Norymberdze (od lewej do prawej) podczas uroczystości zawieszenia wiechy na fabryce akumulatorów w Norymberdze Fot. MAN
MAN Truck & Bus w szybkim tempie przechodzi na elektromobilność: po zaledwie rocznym okresie budowy, firma świętowała 25 listopada w swoim zakładzie w Norymberdze zawieszenie wiechy na nowym budynku do produkcji akumulatorów do elektrycznych samochodów ciężarowych i autobusów.
Kilka tygodni po dostarczeniu klientowi pierwszego pojazdu MAN eTruck uroczystość zawieszenia wiechy jest kolejnym punktem kulminacyjnym dla monachijskiego producenta pojazdów użytkowych.
Produkcja na dużą skalę
Od kwietnia 2025 r. akumulatory wysokonapięciowe będą produkowane przemysłowo w Norymberdze przy użyciu najnowocześniejszych metod. W ten sposób w przyszłości powstanie prawie 350 nowych miejsc pracy. MAN będzie pierwszym producentem pojazdów użytkowych, który rozpocznie własną seryjną produkcję akumulatorów w Niemczech. Wartość inwestycji w nowy budynek, w tym inwestycje w logistykę, infrastrukturę, budynki i zakłady produkcyjne, wynosi około 100 milionów euro.
Gośćmi ceremonii zawieszenia wiechy byli m.in. premier Bawarii Markus Söder, burmistrz Norymbergi Marcus König, prezes zarządu MAN Truck & Bus Alexander Vlaskamp oraz przewodniczący rady zakładowej MAN w Norymberdze Markus Wansch.
Alexander Vlaskamp: – W Norymberdze powstają napędy przyszłości. Za kilka miesięcy będziemy wykorzystywać najnowsze technologie do masowej produkcji akumulatorów. Uroczystość zawieszenia wiechy to dla naszej firmy kamień milowy na drodze do wielkiej transformacji w kierunku elektromobilności.
Obecnie w zakładzie w Norymberdze produkowane są już w małych seriach zestawy akumulatorów do elektrycznych pojazdów MAN. Wraz z rozpoczęciem produkcji wielkoseryjnej, obszar produkcji małoseryjnej będzie stopniowo przekształcany w kierunku rozwoju nowej generacji akumulatorów i regeneracji baterii.
Do 100.000 baterii wysokonapięciowych rocznie
Na powierzchni 17.000 metrów kwadratowych zostanie zainstalowanych ponad 50 ręcznych i zautomatyzowanych stanowisk montażowych oraz siedem stanowisk testowych do zapewnienia jakości. Montaż pierwszych systemów produkcyjnych już się rozpoczął. Od kwietnia 2025 r. w początkowej fazie rozbudowy będzie produkowanych do 50.000 akumulatorów rocznie. W zależności od rozwoju rynku, do 2030 roku wydajność ma zostać zwiększona do nawet 100.000 baterii wysokonapięciowych.
Ingo Essel, kierownik zakładu MAN w Norymberdze: – Wejście na rynek elektromobilności jest dla naszego zakładu decydującym krokiem w przyszłość. Posiadamy wieloletnie doświadczenie w rozwoju i produkcji silników, a teraz jesteśmy również przygotowani, aby stać się centrum doskonałości w zakresie alternatywnych technologii napędowych.
Bawaria finansuje dalszy rozwój i badania nad technologią akumulatorów kwotą około 30 milionów euro. Umożliwiło to między innymi integrację innowacyjnych komórek do spawania laserowego. Spawanie laserowe jest najbardziej innowacyjną, wydajną i delikatną technologią produkcji w budowie modułów akumulatorowych. Dzięki wydajnemu laserowi tarczowemu o mocy 8 kW, zrobotyzowanej optyce i precyzyjnym czujnikom, poszczególne ogniwa akumulatora są elektrycznie połączone ze sobą z najwyższą precyzją i jakością. Wspólnie z Uniwersytetem Technicznym w Monachium firma MAN prowadzi badania nad dalszym rozwojem tej technologii, która będzie stosowana w akumulatorach przyszłej generacji. (red)