Wiadomości z rynku

wtorek
31 grudnia 2024

Samochód ciężarowy na miarę

Przebudowy w Mercedes-Benz CTT
05.09.2014 00:00:00
Samochód ciężarowy przygotowany na miarę potrzeb indywidualnego klienta - Mercedes-Benz Custom Tailored Trucks (CTT) sprawia, że jest to możliwe. W zakładach znajdujących się w alzackim miasteczku Molsheim, należących do Mercedes-Benz Special Trucks, powstają specjalistyczne pojazdy na zamówienie.
Najnowszy przykład przygotowywanych tutaj samochodów ciężarowych stanowi ciągnik do transportu ciężkiego (SLT). Zakłady spełniają również specjalne życzenia klientów, których realizacja nie jest możliwa w produkcji seryjnej. Czy będą to pojedyncze egzemplarze, czy niewielkie serie specjalne. Zaletą jest to, że klient otrzymuje produkt dopuszczony do eksploatacji oraz posiadający wszelkie gwarancje i korzystający z globalnych usług serwisowych marki Mercedes-Benz.
Na pola naftowe i do przewozu owiec
Choć oferta Mercedes-Benz, obejmująca typoszeregi od Atego do Actrosa, liczy wiele wariantów, nie zawsze w produkcji seryjnej możliwe jest przygotowanie odpowiedniego pojazdu, który sprostałby wysoce specjalistycznym zadaniom transportowym. CTT potrafi jednak znaleźć odpowiedź na wyjątkowe potrzeby klientów. Czy będzie to nowy ciągnik do transportu ciężkiego Actros SLT lub Arocs SLT, podwójne kabiny dla pojazdów straży pożarnej, specjalny pojazd Low-Liner do przewozu samochodów z podnoszoną osią pchaną i niewielkim ogumieniem, pojazd czteroosiowy z trzema tylnymi osiami zespolonymi czy nawet pięcio- lub sześcioosiowe pojazdy pod ciężkie pompy do betonu. W oparciu o ciężarówki seryjne, produkowane przez zakład w Wörth, powstają tu pojazdy czteroosiowe o rozstawie osi do 7,2 m, przeznaczone do eksploatacji na polach naftowych w Chinach, pojazdy do przewozu owiec w Nowej Zelandii, wyposażone w specjalne opony i dużo miejsca na ramie, gdzie producent zabudowy może zmieścić nawet klatkę dla psów, samochody ciężarowe dla szkół jazdy wyposażone w dodatkowe siedzenia i zdublowane pedały, pojazdy Econic wykorzystywane w kopalniach jako ciągniki siodłowe i wiele innych indywidualnych rozwiązań.
Zindywidualizowane samochody z jednej ręki
CTT dysponuje w zakładach w Molsheim własnym działem projektowym. Koncepcje poszczególnych rozwiązań powstają zarówno na życzenie klienta, jak i w ramach własnych innowacji - tak było np. w przypadku nowego modelu SLT. Pracuje nad nim około 70 inżynierów, pozostających w ścisłym kontakcie z centralnym działem rozwoju Daimler Trucks w Stuttgarcie.
Dla całego procesu adaptacji przygotowywana jest kompletna dokumentacja, podobnie jak w przypadku pojazdu seryjnego. Dzięki temu klienci mogą korzystać z dowolnego warsztatu Mercedes-Benz na całym świecie oraz z części i elementów oznaczonych kodami produktów znanymi z produkcji seryjnej.
Wszystkie przebudowy spełniają standardy jakościowe Mercedes-Benz i są objęte gwarancją - każdy samochód ciężarowy z CTT to pojazd, dostarczany wraz z fakturą bezpośrednio z Wörth. Pojazdy przygotowane do zadań specjalnych spełniają wszystkie wymagania stawiane pojazdom z produkcji seryjnej. Dotyczy to również oferty finansowania i leasingu.
Co piąty Mercedes jest przebudowywany w CTT
Powodem zaangażowania specjalistów z CTT nie musi być wyrafinowany pojazd specjalny oparty na modelu seryjnym. Czasem ich zadaniem jest jedynie zmiana miejsca montażu zbiornika paliwa lub modyfikacja ramy pod określony typ zabudowy. Co piąty samochód ciężarowy przechodzi przez CTT. Jednak nie każda z tych ciężarówek musi na własnych kołach pokonać trasę z Wörth do pobliskiego Molsheim, ponieważ pracownicy CTT mają do dyspozycji oddzielne stanowiska pracy w zakładzie macierzystym, gdzie mogą dokonywać drobniejszych adaptacji. Jeśli okazuje się, że liczba adaptowanych egzemplarzy jest znacząca, to od określonego rzędu wielkości można ją skierować do produkcji taśmowej.
Niegdyś filia importera, dziś zakłady produkcji specjalnej
Większe adaptacje wykonuje się jednak w alzackim Molsheim w pobliżu Strasburga. Około 600 pracowników zajmuje się tutaj konstruowaniem, produkcją, sprzedażą i modyfikowaniem pojazdów, montażem i lakierowaniem kabin do nośników narzędzi Unimog i wytwarzaniem części. Przez ich ręce przechodzi rocznie blisko 8.500 pojazdów.
Zakres pracy w Molsheim jest niezwykle zróżnicowany. Kontynuując tradycje filii importera na Francję, już od 1967 r. przygotowuje się tutaj pojazdy na rynek francuski.
Obecnie jednak działalność zakładów koncentruje się na przebudowie samochodów ciężarowych. Poza dużą liczbą adaptacji specjalnych najwięcej zamówień dotyczy modyfikacji układu jezdnego i ramy. Od chwili powstania w 2000 r. CTT zamontowało łącznie ponad 20.000 osi, skróciło rozstaw osi o 5.000 km i wydłużyło o 18.000 km.
Odbiorcy z całego świata
Główni odbiorcy CTT pochodzą wprawdzie z krajów Unii Europejskiej, jednak pojazdy eksploatowane są na całym świecie. W minionych latach CTT dostarczyła kilka tysięcy pojazdów do Brazylii, Chin i Rosji. Po kilkaset pojazdów rocznie trafia do Australii i Indonezji.
Pierwotnie indywidualne życzenia klientów i projekty konstrukcyjne są potem dostępne dla międzynarodowego kręgu odbiorców. Zaprojektowane dla odbiorcy z Finlandii podwozie "triple", przeznaczone do ciężkich zadań transportowych, znajduje obecnie zastosowanie w pojazdach przeznaczonych do zbiórki odpadów w Monachium. Pięcioosiowe podwozia na bazie Arocsa z przeznaczeniem na wywrotki i betonomieszarki wykorzystywane w Szwajcarii zaadaptowano również do niemieckich pomp do betonu i holenderskich wywrotek.
Zakład w Molsheim zajmuje rozległy teren o powierzchni niemal 500.000 mkw. Produkcję podzielono na przebudowę i montaż samochodów ciężarowych, produkcję komponentów skoncentrowaną na kabinach do nośnika narzędzi Unimog oraz produkcję części.
Tutaj powstaje ciężarówka na miarę
"Warsztat" to po francusku "atelier". Pojęcie to oddaje zarówno przypominający manufakturę charakter produkcji w Molsheim, jak również niemal artystyczne umiejętności jej pracowników. Na 20.000 mkw. zadaszonej powierzchni do dyspozycji pracowników pozostaje wiele takich atelier, 65 stanowisk ciężarówek i dwie komory lakiernicze. Przebudową samochodów ciężarowych zajmuje się 220 pracowników.
Na przykład w najnowszym Atelier 11 po prawej i lewej stronie znajduje się po dziesięć stanowisk przebudowy samochodów ciężarowych. W razie potrzeby można tu przygotować linię niewielkiej produkcji taśmowej. Obecnie zaparkowane tutaj są w równych rzędach najróżniejsze modele pojazdów ciężarowych. Kilka stanowisk dalej odbywa się właśnie montaż nowej kabiny załogowej dla również nowego Atego. Grupa docelowa to przede wszystkim jednostki straży pożarnej. Taka kombinacja to przykład udanego połączenia międzynarodowych możliwości produkcyjnych CTT: przygotowane podwozie z kabiną kierowcy bez tylnej ściany dostarcza zakład w Wörth, moduł kabiny załogowej dociera z zakładów w Aksaray w Turcji, a montaż kabiny załogowej na podwoziu odbywa się w Molsheim.
Naprzeciwko przedłużane są ramy czteroosiowych pojazdów do obsługi pól naftowych w Chinach. Pracownicy usuwają wszystkie elementy przymocowane do ramy i demontują tylne osie. Rama zostaje na środku podzielona, a po przedłużeniu ponownie zespawana. Ze względu na zmieniony rozstaw osi przy ponownym montażu poza wałem przegubowym należy również wymienić kable i przewody. Ponieważ specjalna zabudowa wymaga dużo miejsca na ramie, monterzy przenoszą zbiornik paliwa za tylną ścianę kabiny kierowcy.
Dzięki długim czasom cyklu, obejmującym skomplikowane prace i zmienne zadania pracownicy posiadają wysokie kwalifikacje. Mimo produkcji o charakterze rzemieślniczym, realizowanej na indywidualne zamówienie, CTT pracuje w identycznym na całym świecie systemie produkcyjnym Daimler Trucks. Wszystkie przebudowy przechodzą ponadto takie same testy jakościowe jak modele seryjne w zakładzie w Wörth. Również każdy pracownik rejestruje w systemie wszystkie wykonane czynności, dokumentując w ten sposób w wyczerpujący sposób proces powstawania każdego pojazdu. Samochody przebudowywane przez CTT spełniają wszystkie obowiązujące normy, np. kabiny z wycięciami dachowymi są zgodne w pełnym zakresie z najnowszymi regulacjami UE dotyczącymi wytrzymałości.
Produkcja kabin - high-tech w Unimogach
Dopiero przed dwoma laty CTT poszerzyła i zrestrukturyzowała produkcję zaawansowanych technologicznie kabin przeznaczonych dla nośników narzędzi Unimog. W specjalnym urządzeniu stalowa rama kabiny kierowcy i dostarczone pojedyncze elementy karoserii z kompozytu zostają skręcone i sklejone. Następne etapy produkcji obejmuje gruntowanie kabin i ich lakierowanie. Każda kabina jest potem poddawana gruntownej kontroli w tunelu świetlnym wyposażonym w mocne reflektory.
W strefie produkcyjnej zajmującej ok. 2000 mkw. w ciągu roku wytwarza się niemal 1000 kabin. Z Molsheim dostarczane są do zakładu w Wörth i montowane na pojazdach Unimog.
Największe na świecie takie zakłady
Liczby mówią same za siebie: od założenia CTT w roku 2000 firma wykonała adaptacje ponad 120.000 samochodów ciężarowych i zrealizowała ponad 5.000 kodów specjalnych na części i komponenty. Samochody ciężarowe z CTT są eksploatowane w ponad 140 krajach świata. Słowem: Mercedes-Benz CTT to największe na świecie zakłady zajmujące się przebudową samochodów ciężarowych z gwiazdą na masce.
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.